Langkah-langkah Bagaimana Hendak Menukar Tayar Yang Bocor (Bahagian Belakang) Pemandu “hemat” harus memastikan keretanya ada:
i) Tayar ganti atau “spare”.
ii) Tayar ganti ada angin.
iii) Jack.
iv) Pembuka nut atau tayar.
Yang terpenting ialah item nombor (i). Sebenarnya, keempat-empat penting. Tanpanya, proses penukaran tayar, tidak dapat di jalankan.
Usaha menukar tayar bocor di jalan-jalan biasa, di pekan, ke arah kampung mahupun sepanjang “highway”, adalah suatu tindakan bahaya sekali.
Demi mengurangkan bahaya, kereta anda harusnya mempunyai alat segi tiga kecemasan atau “kon”.
Kecuali pemandu-pemandu komersial seperti van, bas, lori, serta treler, perkara di atas itu wajib ada. Kenderaan peribadi, kesemuanya tidak ada alat kecemasan atau kon. Sebenarnya, alat-alat ini amat penting bagi mencegah kemalangan.
Kursus 6 Jam, sepatutnya sudah mengajar bakal calon pemandu selok-belok cara-cara menukar tayar bocor. Tetapi malang sekali, tidak.
Akhirnya, kebanyakan pemandu “jahil” tentang penukaran tayar bocor itu.
Bagi calon perempuan, boleh di maafkan. Lelaki bagaimana? Terpaksa tukar tayar sendiri.
Artikal ini bertujuan mengajar pembaca=pembaca bagaimana hendak uruskan tukar tayar bocor.
Di peringatkan, langkah-langkah yang di ketengahkan adalah pendapat saya. Sudah tentu akan berbeza dengan orang lain. Terimanya kiranya sesuai. Kalaunya tidak, abaikannya sahaja.
Di sini, saya akan menjelaskan corak-corak menukar tayar bocor bahagian belakang.
Menyedari salah sebiji daripada tayar belakang mengalami kebocoran, kurangkan had laju, jangan panik.
Langkah-langkah yang di cadangkan anda laksanakan:
1) Serta-merta memasang lampu kecemasan.
2) Kiranya terafik padat, boleh memasang lampu depan / belakang kereta anda.
3) Cari bahu jalan yang rata.
Kemudian, cepat memasang alat kecemasan atau kon lebih kurang 20 – 30 meter di belakang kenderaan anda.
Kesemua penumpang di nasihatkan keluar kereta. Tidak di benarkan berada dalam kenderaan. Bahaya kiranya berada di dalam kenderaan.
Seterusnya:
1) Keluarkan tayar ganti.
2) Keluarkan “jack”.
3) Alat skrew driver.
4) Pembuka nut atau tayar.
Hendaklah pasang “brek tangan”. Kemudian masuklah salah satu gear. Apa-apa gear pun boleh.
Kiranya hendak membuka kedua-dua “booth” dan “bonnet”, elok juga. Ini akan menarik perhatian pemandu lain kepada kecemasan anda!
Langkah kemudian, buka “wheel cover” tayar terlebih dulu dengan skrew driver.
Seterusnya, buka nut-nut tayar bocor. Naikkan tayar bocar sehingga ia melepasi paras tanah.
Untuk tayar ini, cari tempat keras atau kuat di badan kereta bagi meletakkan “jack”. Sesudah memasuki tayar ganti, ketatkan nut-nut tayar dengan sederhana sahaja.
Proses seterusnya ialah menurunkan kenderaan. Kemudian, hendaklah memperketatkan keempat-empat nut tayar. Ini penting. Ia melarang nut-nut tayar daripada terjatuh keluar.
Bagi mengakhiri langkah-langkah pernukaran tayar itu, turunlah kenderaan dengan perlahan. Akhir sekali, letakkan jack, alat pembuka tayar, skrew driver, tayar bocor ke dalam booth dengan selamat.
Seterusnya, padam lampu kecemasan kenderaan. Sebelum mula bergerak, “free” gear dahulu.
Proses penukaran tayar bocor itu memang panjang-lebar. Sudah pasti di lupanya satu dua langkah. Di mana terdapat perkara-perkara yang tidak di beritahu, tambah-tambahnya sahaja.
Akhir kata, ke kedai tayar sahaja seberapa cepat yang boleh. Tayar bocor hendaklah di tampal segera. Kerana tayar itu mustahak sekali!
i) Tayar ganti atau “spare”.
ii) Tayar ganti ada angin.
iii) Jack.
iv) Pembuka nut atau tayar.
Yang terpenting ialah item nombor (i). Sebenarnya, keempat-empat penting. Tanpanya, proses penukaran tayar, tidak dapat di jalankan.
Usaha menukar tayar bocor di jalan-jalan biasa, di pekan, ke arah kampung mahupun sepanjang “highway”, adalah suatu tindakan bahaya sekali.
Demi mengurangkan bahaya, kereta anda harusnya mempunyai alat segi tiga kecemasan atau “kon”.
Kecuali pemandu-pemandu komersial seperti van, bas, lori, serta treler, perkara di atas itu wajib ada. Kenderaan peribadi, kesemuanya tidak ada alat kecemasan atau kon. Sebenarnya, alat-alat ini amat penting bagi mencegah kemalangan.
Kursus 6 Jam, sepatutnya sudah mengajar bakal calon pemandu selok-belok cara-cara menukar tayar bocor. Tetapi malang sekali, tidak.
Akhirnya, kebanyakan pemandu “jahil” tentang penukaran tayar bocor itu.
Bagi calon perempuan, boleh di maafkan. Lelaki bagaimana? Terpaksa tukar tayar sendiri.
Artikal ini bertujuan mengajar pembaca=pembaca bagaimana hendak uruskan tukar tayar bocor.
Di peringatkan, langkah-langkah yang di ketengahkan adalah pendapat saya. Sudah tentu akan berbeza dengan orang lain. Terimanya kiranya sesuai. Kalaunya tidak, abaikannya sahaja.
Di sini, saya akan menjelaskan corak-corak menukar tayar bocor bahagian belakang.
Menyedari salah sebiji daripada tayar belakang mengalami kebocoran, kurangkan had laju, jangan panik.
Langkah-langkah yang di cadangkan anda laksanakan:
1) Serta-merta memasang lampu kecemasan.
2) Kiranya terafik padat, boleh memasang lampu depan / belakang kereta anda.
3) Cari bahu jalan yang rata.
Kemudian, cepat memasang alat kecemasan atau kon lebih kurang 20 – 30 meter di belakang kenderaan anda.
Kesemua penumpang di nasihatkan keluar kereta. Tidak di benarkan berada dalam kenderaan. Bahaya kiranya berada di dalam kenderaan.
Seterusnya:
1) Keluarkan tayar ganti.
2) Keluarkan “jack”.
3) Alat skrew driver.
4) Pembuka nut atau tayar.
Hendaklah pasang “brek tangan”. Kemudian masuklah salah satu gear. Apa-apa gear pun boleh.
Kiranya hendak membuka kedua-dua “booth” dan “bonnet”, elok juga. Ini akan menarik perhatian pemandu lain kepada kecemasan anda!
Langkah kemudian, buka “wheel cover” tayar terlebih dulu dengan skrew driver.
Seterusnya, buka nut-nut tayar bocor. Naikkan tayar bocar sehingga ia melepasi paras tanah.
Untuk tayar ini, cari tempat keras atau kuat di badan kereta bagi meletakkan “jack”. Sesudah memasuki tayar ganti, ketatkan nut-nut tayar dengan sederhana sahaja.
Proses seterusnya ialah menurunkan kenderaan. Kemudian, hendaklah memperketatkan keempat-empat nut tayar. Ini penting. Ia melarang nut-nut tayar daripada terjatuh keluar.
Bagi mengakhiri langkah-langkah pernukaran tayar itu, turunlah kenderaan dengan perlahan. Akhir sekali, letakkan jack, alat pembuka tayar, skrew driver, tayar bocor ke dalam booth dengan selamat.
Seterusnya, padam lampu kecemasan kenderaan. Sebelum mula bergerak, “free” gear dahulu.
Proses penukaran tayar bocor itu memang panjang-lebar. Sudah pasti di lupanya satu dua langkah. Di mana terdapat perkara-perkara yang tidak di beritahu, tambah-tambahnya sahaja.
Akhir kata, ke kedai tayar sahaja seberapa cepat yang boleh. Tayar bocor hendaklah di tampal segera. Kerana tayar itu mustahak sekali!
0 comments: