5 Perkara Yang Tidak Sukai Ketika Memandu

Posted by abu nu'man under
Ya, anda gemar memandu? Ada yang memandu keana terpaksa? Anda memandu kerana memang pekerjaan anda sebgai pemandu? Wah wah, apa – apa pon, mest ada benda yang anda tak suka ketika sedang memandu kan?



Memandu memang best, terutamanya pada waktu malam. Masa tu. kereta pun kurang, kemudian keadaan yang senyap dan sunyi menjadikan kita tak ada rasa tekanan pon masa memandu. Tenang jer.

Walaubagaimanapon, ada juga perkara yang kita tak suka ketika memandu. Ha, apa dia? ni ha kat bawah :

Memandu di belakang pemandu wanita


Memang tak dinafikan, memandu dibelakang pemandu wanita memang membosankan dan amat membahayakan. Ini fakta ataupun auta? Teeetttt! Ini fakta ok! Kebanyakan wanita yang memandu kereta memandu dengan perlahan dan juga teragak – agak.

Ish-ish, memang tak suka betol. Kadang – kadang, jalan yang sunyi sepi tu yang lagi depa nak bawak perlahan. Kalau jalan berlubang ke tak la kisah sangat, yang ni jalan takada sapa – sapa pon depa masih lagi pandu perlahan. Apa kes? Kemudian, bila nak masuk/keluar/potong jalan mest teragak – agak. Adoi, kenapala jadi siput macam tu. Tambah la memori sikit, ‘upgrade ram’ bagi laju. Wakakaka..

Ada la warga perempuan yang diluar sana memang memandu dengan gaya dan juga kelajuan yang mengerikan. Tapi, berapa kerat la sangat.


Memandu di belakang pasangan kekasih (couple)


Yang ni memang tak paham, apa kena dengan depa yang nak bawak motor pelan sangat. Hello, kalau nak dating atas moto pon, pastikan la anda memilih jalan yang betul. Jangan la jalan yang sesak pon nak bawak motor perlahan – lahan. Memang bikin gua panas jer!

Tak salah la kome nak dating kat atas moto, nak peluk ke nak buat apa ke tu lantak kome la, janji jangan la buat jalan raya macam milik mak bapak kome. Nak bawa perlahan, baik duduk ditepi jalan. Kot kalau nak sembang ke, baik berhenti dan sembang puas – puas. Ni kalau bawak motor perlahan pon membahayakan nyawa tau!


Memandu di belakang lori



Siot je diorang bawa lori terutama lori yang berisi dan lebih muatan, diorang bawa macam ribut dan lori yang kosong tak ada muatan tu lagi la diorang bawak macam pelesit.

Diorang tu, kalau setakat bawa laju kita dah marah, ni tambah dengan berterabur pasir dan batu kelikir, mana orang tak naik hangin. Ada satu kes di Mengkuang, pemandu lori langgar pejalan kaki yang melintas. Kesian, sampai hancur mangsa tu. Kalau nak kira kes motor terperesuk bawah lori banyak dah.


Memandu di taman perumahan


Yang ni satu haru. Masuk je taman perumahan, memang sakit hati. Sengal budak -budak zaman sekarang ni main tengah – tengah jalan. Kita dah pandu perlahan, diorang lagi taknak bergenjak dari jalan. Siap ushar pelik lagi ada la.

Mak bapak pon satu macam, ada ke patut tak jaga anak masing – masing. Biar je main tengah jalan. Nanti dah kena langgar, sapa yang nak kalut? Sapa yang nak tanggung? Orang yang langgar tu jugak kena tuduh langgar anak dia. Tapi, sebagai mak bapak tak mau jaga anak – anak.


Tak suka memandu apabila isteri disebelah

Oh man! Dari mula – mula memandu sampailah sekarang isteri masih lagi bising. Dulu, bila pecut sikit, mula la  tegur “Hang tak sayang kami semua ke bawak laju, kalau hang nak mati, mati sorang – sorang la. Kami jangan la” sampai macam tu ayah tegur. Padahal, bukannya laju mana pon.

Yang paling sempoi, mak. Dia gelak je bila  kena marah dengan isteri. Erm, yelakan. Bila isteri bising – bising kat sebelah, tumpuan untuk memandu dah lari dan tak dapat lagi nak fokus. Lepastu mula la nak marah isteri balik.

Kita tengah memandu, janganla bagi tekanan pada pemandu. Daripada boleh memandu dengan aman dan tenang, daripada boleh sampai cepat, jadi macam macam tau pulak nak salahkan pemandu.

0 comments: