TIPS PEMANDUAN BIJAK ELAK DARI KEMALANGAN

Posted by abu nu'man under
Salam semua, hari ini tak ada benda nak tulis...hanya tips jelah ok, tengah2 layan blog ne aku rajin2 bukak email, rupa2nya dah banyak email yang tak dibukak, so inilah perkongsian ilmu untuk malam ini, baca dan renungkan yang baik kita ikut ok, sayangilah nyawa anda ingatlah orang tersayang.

1. Sentiasa memakai tali pinggang keledar ketika memandu dan tegaskan penggunaanya kepada penumpang lain...jangan pentingkan diri sendiri sudahlah erk...hahahahaha.

2. Memandu melebihi had kelajuan, patuhi dengan sentiasa kekalkan pemanduan pada had kelajuan yang dibenarkan dalam keadaan apa2 pun.

3. Kekalkan jarak selamat antara dengan kenderaan dihadapan. Jika memandi ketika hujan lebat, kekalkan lebih jarak antara kereta dengan kenderaan di hadapan atau belakang.

4. Memandu, kita tidak dapat mengjangkakan ada pemandu lain yang melakukan kesilapan. Jangan bergantung kepada pengguna jalan raya lain untuk memastikan keselamatan kita.

5. Memandu di lebuh raya, sentiasa berjaga2 kerana pemandu lain mengubah lorong dengan tiba2...nanti tak pasal2 korang kemalangan.

6. Biarkan emosi menguasai gaya pemanduan anda kerana ia menyebabkan keburukan dari kebaikan. Awasi tahap panas baran anda ketika memandu, jangan asik cari kesalahan orang je.

7. Memandu jika letih, jika penat berhenti dan keluar dari kenderaan dan buatlah senaman ringan tak kisahlah gaya macam korang nak buat ok ataupun boleh berhenti seketika dengan menikmati secawan kopi atau teh tarik...pergh sedapkan.

8. Kenderaan hendaklah diselengggarakan dengan baik. Periksa sistem penyejukan, sistem brek, tahap cecair brek, tali sawat, tayar, minyak enjin....kalau boleh korang periksalah seminggu sekali, jangan masa nak balik kampung baru nak check ok.

Sebenarnya banyak lain tapi aku hanya wat ringkasan yang mana penting untuk dikongsikan bersama2 untuk malam ini, aku harap korang semua dapat menilainya dari sudut positif.

1 comments:

On May 10, 2010 at 10:54 PM , Admin said...

terima kasih ambik artikel saya nih....panjangkan kepada yg lain agar ilmu mendapat berkat

by mitos@juhairee EOCM 032