Kenali Dulu Exora

Posted by abu nu'man under
Ramai pengeluar kereta sedan cuba 'memburukkan' Exora untuk mencipta markah tambahan kepada model masing-masing. Persoalannya, apakah yang mendorong jurujual-jurujual kereta lain menjadikan Exora sebagai sasaran contoh? Jika difikirkan dari sudut harga, harga Exora diletakkan pada paras yang berdaya saing.

Aspek pertama yang dijadikan sasaran ialah kapasiti enjinnya iaitu 1.6 liter yang diulang-ulang cakap oleh pesaing sebagai underpower atau kurang bertenaga.

Benar, enjinnya ada sedikit 'lembap' terutama semasa memecut, memotong dan mendaki bukit. Tetapi apakah 'lembap' suatu istilah yang tepat untuk menggambarkan kapasiti enjin Campro 1.6 CPS ini?

Exora berenjinkan 1.6 liter ini ialah ia perlu dipacu lebih awal dengan kuasa diteran sehingga 4,000 revolusi per minit (rpm) dan dikekalkan ke paras itu bagi mendapatkan daya pecutan yang dikehendaki. Ini bukan lembap atau underpower. Pemandu atau pemiliknya harus mengenali dan mesra sepenuhnya dengan kaedah pengendalian enjin Campro CPS ini.

Contoh mudah ialah apabila hendak mendaki bukit, enjin hendaklah dipacu sekurang-kurangnya satu kilometer dari anak bukit, bukan di kaki bukit. Acapkali bila kuasa hanya dipacu di kaki bukit, enjin akan meraung - pemandu akan resah dan kos bahan api bertambah.

So pastikan anda benar-benar mengenali Exora sebelum anda memburuk-burukkannya... betul tak Exorian???

0 comments: