Bertempat di Cawangan Sungai Besi, Majlis Cabutan Ke-3 Kempen Simpan Dapat Kereta telah dilaksanakan. Cabutan telah dilakukan oleh Chief Finance Officer, Puan Kiswah Mohammad pada jam 3.00 petang. Pelanggan-pelanggan Cawangan Sungai Besi yang dijemput untuk menyaksikan cabutan ini telah memenuhi ruang kaunter cawangan; tidak ketinggalan juga peniaga-peniaga yang berada di kawasan sekitar turut dijemput memeriahkan majlis. Apa yang menariknya salah seorang daripada pelanggan yang hadir, turut membuat cabutan bersama-sama dengan Chief Finance Officer.
Apa yang pasti, pemenang bagi cabutan ke-3 untuk hadiah sebuah kereta Toyota Camry adalah Encik Chua Soon Gee, no. akaun 2006701000039092. Beliau merupakan penyimpan akaun Al-Mudharabah dari Cawangan Kuala Krai, Kelantan Darul Naim.

Lancer vc Inspira

Posted by abu nu'man under








CALON PAS GALAS : SUHAIMI ATAU DR ZULKIFLI

Posted by abu nu'man under
Dr Zulkifli yang pernah mencabar Tengku Razaleigh Hamzah di kerusi Parlimen Gua Musang dua tahun lalu kemungkinan besar akan diletakkan sebagai calon mewakili Pakatan Rakyat kali ini.

Dr Zulkifli merupakan seorang doktor perubatan dan memperoleh undi majoriti dari kawasan DUN Galas berbanding Tengku Razaleigh pada 8 Mac lalu.


Tengku Razaleigh mengatasi Dr Zulkifli di dua lagi kerusi DUN dalam bahagian Parlimen Gua Musang, sekali gus membawa kemenangan kepadanya.

Suhaimi pula merupakan pegawai halaqah berusia awal 40-an, dikatakan membawa perwatakan hampir sama seperti penyandang Che Hashim Sulaima yang meninggal dunia 27 September lalu.

Pakatan Rakyat menerusi PAS pertama kali memenangi kerusi itu pada Mac 2008.

PAS akan mengumumkan calon mereka secara rasmi pada 22 Oktober ini, kata Naib Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Pesuruhjaya PAS Pahang ini berkata nama calon akan diumumkan oleh Murysidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan pada 22 Oktober.

CANTIK GAK PROTON BARU NIE

Posted by abu nu'man under
 
Model terbaru Proton, Inspira yang diperkenalkan oleh syarikat kereta nasional itu hari ini. Ia boleh ditempah mulai hari ini.
KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak seharusnya dipersalahkan mengenai kadar tarif yang tinggi berhubung kenderaan yang diimport kerana banyak faktor lain yang mempengaruhi harga.



Timbalan Menteri Perdagangan dan Industri Jacob Dungau Sagam berkata demikian di sidang Dewan Rakyat hari ini ketika menjawab soalan daripada Ahli Parlimen DAP-Bandar Kuching Chong Chieng Jen.


Beliau menjelaskan bahawa pengurangan atau penghapusan kadar tarif tidak menjamin harga kereta menjadi lebih murah.

"Kadar tetap dan duti eksais untuk semua jenis kenderaan buat masa ini dikekalkan supaya hasil negara tidak terjejas.

"Di samping itu, pengurangan atau pembasmian duti import tidak semestinya menyebabkan harga kenderaan menurun kerana harganya ditentukan oleh pengeluar dan syarikat berdasarkan kuasa pasaran," jelas beliau.

Chong, yang tidak yakin dengan jawapan itu, berkata kereta-kereta import yang dijual di negara-negara jiran seperti Thailand dan China adalah jauh lebih rendah berbanding di Malaysia.

"Sebagai contoh, kita banding kereta Toyota Vios dijual di Malaysia di antara RM70,000 hingga RM90,000.


Di Thailand, kereta itu dijual dengan harga di antara RM50,000 hingga RM70,000. Di negeri China, ia dijual dengan harga di antara RM45,000 hingga RM60,000.


Begitu juga dengan kereta Honda City, di Malaysia, dijual dengan harga kira-kira RM90,000 tapi di China dijual dengan harga RM50,000," katanya.


Beliau juga menekankan bahawa kereta buatan tempatan dijual dengan harga yang lebih mahal di pasaran tempatan.


Di China, kereta berkuasa kuda 1,000 cc seperti Cherry (buatan tempatan) dijual dengan hanya RM19,000 hingga RM30,000. Tetapi di Malaysia, Perodua Viva dijual dengan harga RM38,000," katanya.

Proton Inspire - Ganti Waja???

Posted by abu nu'man under
SHAH ALAM 12 Okt. - Model baru Proton yang namanya masih dirahsiakan, akan dijual pada harga di bawah RM80,000 seunit bagi enjin 1.8 liter dan bawah RM95,000 bagi enjin 2.0 liter.




Terdapat tiga varian enjin MIVEC yang disediakan iaitu model 1.8 liter menggunakan transmisi manual dan transmisi automatik, serta model 2.0 liter dengan transmisi automatik.



Bermula Khamis ini, orang ramai yang berminat memiliki kereta yang dikenali sebagai model pengganti Waja ini boleh membuat tempahan di seluruh rangkaian Proton Edar dengan bayaran pendahuluan RM1,000.



Nama model kereta yang diberi nama kod P3-90A ini juga akan diumumkan esok yang dipercayai mendapat 'inspirasi daripada nama tempatan,' manakala pelancaran rasminya ke pasaran ialah pada 10 November ini.



Model ini adalah versi ditukar lencana daripada Mitsubishi Lancer, dengan kendalian dan sistem gantungan (suspension) dipertingkatkan oleh Proton dan sentuhan 'pemanduan sebelah kanan Lotus' untuk disesuaikan dengan permukaan jalan serta gaya pemanduan tempatan.



Semalam, para pengedar Proton telah dibawa memandu uji kereta ini, manakala hari ini, sekumpulan wartawan pemotoran termasuk Utusan Malaysia telah memandu ujinya dari Pusat Kecemerlangan Proton di sini sehingga ke Genting Highlands.



Difahamkan, Proton meletakkan sasaran untuk menjual lebih 1,000 unit sebulan kereta ini dengan jangkaan versi 1.8 liter transmisi automatik bakal menjadi pilihan utama.



Berdasarkan penelitian Utusan Malaysia, terdapat pengubahsuaian minimum dibuat ke atas kereta ini iaitu pada bahagian jeriji depan dan bamper belakang berbanding Lancer.



Kereta ini disasarkan kepada pengguna Proton Waja dan Persona serta model-model jenama lain yang sekelas dengannya, yang mahu menaik taraf kepada kereta baru yang bergaya sport tetapi tetap sesuai untuk keluarga.



Proton kenakan syarat ketat mengenai penerbitan gambar kenderaan itu dalam akhbar dan gambar yang tersiar hari ini ditentukan oleh pengurusan syarikat itu sendiri.



sumber-utusan



tak pasti nama model ganti Proton Waja tapi dah heboh dengan nama Proton Inspira

PROTON TALKS ABOUT PROTON EMAS

Posted by abu nu'man under
Proton has entered talks with a few companies in Japan and Europe to produce a production version of the Proton Emas Concept which was unveiled by Proton and Italdesign-Giugiaro earlier this year at the Geneva Motor Show 2010. The discussions are expected to be concluded by the end of this year.

“There were discussions in terms of technology, platforms and how we can work with others to source engines to us. The current trend is to come up with cars, including those using hybrid technology, that are fuel-efficient and produce low amounts of carbon emission. As Proton is a competitive company, we will take on this concept and make it a reality,” said Proton managing director Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir.


Proton will be targeting the South-East Asian market as well as the Indian market with the new Proton EMAS. As the EMAS is a small and compact car, it should hit all the right criteria to be positioned favorably in India’s car tax system which takes into account car dimensions.

It was also revealed earlier this year that Lotus would be developing its own version of the EMAS, and a Lotus concept car based on the EMAS called the Lotus City Car Concept was displayed at the Paris Motor Show earlier this month. The Lotus version of the car would have a more premium and sportier positioning, and be equipped with more powerful engines.

PEMILIK GEN 2 & NEO 2004-2008 DIPANGGIL!!!

Posted by abu nu'man under
KUALA LUMPUR: Pengeluar kereta nasional, Proton, semalam mengumumkan panggilan semula sukarela bagi model kereta Gen.2 dan Satria Neo yang dikeluarkan antara 2004 dan 2008 disebabkan kerosakan pada komponen ‘Clock Spring’ yang mungkin boleh menjejaskan keselamatan.

Panggilan semula sukarela itu sebahagian daripada program Jaminan Kualiti Global Proton membabitkan 15,911 (2%) daripada 660,000 kereta yang dikeluarkan sepanjang tempoh empat tahun. Pengarah Urusan Kumpulan Proton Holdings Berhad, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, berkata ‘Clock Spring’ berkenaan menyambungkan beberapa suis dan beg udara kepada radio, hon dan cruise control.

“Walaupun jumlahnya kecil, keselamatan pelanggan adalah keutamaan kami dan memohon maaf atas apa jua masalah yang timbul daripada aktiviti ini,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, semalam.

Menurutnya, ujian rutin mengenal pasti kerosakan Clock Spring itu boleh menyebabkan masalah, antaranya bunyi geseran di dalam stereng, hon berbunyi atau lampu kereta terpasang tanpa amaran, kerosakan suis kawalan audio dan dalam kes ekstrem, pelepasan beg udara sebelah pemandu.

Syed Zainal Abidin berkata, panggilan semula ini adalah komitmen pihaknya terhadap keselamatan pelanggan dan prestasi kenderaan di bawah program Jaminan Kualiti Global Proton.

“Kami berharap pelanggan memahami bahawa panggilan semula ini perlu bagi memastikan mereka terus yakin terhadap keselamatan dan prestasi kenderaan mereka,” katanya.

Beliau berkata, pemilik kenderaan terbabit boleh menghubungi mana-mana pusat servis Proton yang sah untuk membuat temu janji bagi mendapatkan pemeriksaan percuma. Semua kos kerja dan alat ganti berhubung penggantian Clock Spring itu akan diberikan percuma dan Proton akan memaklumkan pemilik kenderaan terbabit mengenai perkara ini melalui pos.

Pada masa yang sama, Proton menyediakan laman web di alamat www.protonaftersales.com untuk pelanggan memeriksa sama ada kenderaan mereka antara yang terbabit dengan memasukkan nombor casis atau merujuk kepada panduan bergambar disediakan. Untuk maklumat lanjut, pelanggan boleh menghubungi Proton i.Care di 1-300-880-888, atau wakil jualan terdekat.