Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan pendingin hawa. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkan kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah merah. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.
Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika diparkir di kawasan bebumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan... dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.
Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini dari berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut.

Selamat Hari Pekerja 2010

Posted by abu nu'man under
"Pekerja Berinovasi Pemacu Transformasi"
dipilih sebagai tema rasmi sambutan Hari Pekerja 1 Mei 2010

Kepada semua pekerja yang dihormati, selamat meraikan cuti sempena hari pekerja dan kepada mereka yang tidak atau masih belum bekerja pula, selamat bercuti sempena meraikan orang yang bekerja bercuti

Red Means Stop!!!

Posted by abu nu'man under
Red Means Stop... Transport Minister, Datuk Seri Ong Tee Keat and Road Safety Department Director General, Datuk Suret Singh with enlarged sticker for the Red Means Stop Campaign the ministry is running with theSun. A total of 300,000 car stickers will be distributed with copies of theSun from today to remind motorists of the most basic of traffic rules - STOP ON RED

RON95 mudah meletup???

Posted by abu nu'man under
Minyak kenderan yang kita gunakan seharian diklasifikasikan sebagai RON (Reaserch Octane Number) yang mempunyai urutan nombor RON 84, 87, 91, 92, 95, 97 dan banyak lagi. Minyak kenderaan ini dihasilkan daripada campuran iso-octane, toluene dan benzene (benzena).
Pernomboran RON menunjukkan semakin tinggi nilai RON semakin banyak jumlah iso-octane yang terdapat di dalam minyak RON berkenaan. Ini bermakna, RON 97 lebih baik daripada RON 95 kerana RON 97 mempunyai kandungan octane lebih banyak daripada RON 95.

RON 95

Saya akui, saya tidak mengetahui secara lengkap formula minyak RON 95 Malaysia. Namun, sebagai ahli Kimia, saya boleh la membuat sedikit hipotesis mengenai kandungan RON 95 Malaysia.

RON 95 Malaysia pada amatan saya berbeza dengan RON 95 yang digunakan di negara Australia dan Eropah. Sebagai seorang ahli kimia, saya sangat biasa dengan bahan-bahan kimia. Pada amatan saya (maaf jika saya silap) RON 95 di Malaysia mengandungi kandungan benzena yang banyak.
Ini kerana semasa saya mengisi minyak RON 95, bau minyak tersebut lebih banyak berbau benzena. (saya biasa dengan bau benzena)....Jadi saya menjangkakan bahawa kandungan RON 95 Malaysia mempunyai benzena yang tinggi.

Benzena mudah terbakar
Benzena adalah sebatian kimia organik dengan formula molekul C6H6. Benzena tergolong dalam kumpulan hidrokarbon aromatik, tidak berwarna dan sangat mudah terbakar. Kadar flash point benzena ialah -11 darjah celcius.
Sedangkan unsur lain dalam minyak RON 95 iaitu octane, walaupun mudah terbakar namun tidaklah semudah benzena iaitu kadar flash point octane adalah 4.5 darjah celcius, manakala flash point toluene adalah 4 darjah celcius.
Ini bermakna, RON 97 kurang mudah terbakar daripada RON 95 kerana kadar benzena RON 97 adalah lebih rendah daripada RON 95 sebab mempunyai kandungan octane yang tinggi. Sedangkan RON 95, sangat mudah terbakar kerana mempunyai kandungan benzena yang tinggi.
Itulah hipotesis yang dapat saya lakukan...(jika tersilap saya mohon maaf kerana saya juga manusia biasa yang tidak lari daripada kesilapan).
Interest rates on car loans have increased by an average of 0.25 percentage point for national cars and 0.7 percentage point for non-national makes since the overnight policy rate — the benchmark interest rate which determines banks’ lending rates — was revised upwards by 25 basis points to 2.25% in early March. Dealers said they were already feeling the impact.
New car registrations reached 56,139 units last month, 25% higher than the same month last year, as buyers locked in their purchases before the widely-anticipated interest rate hike.
The real impact on car sales figures would probably be seen from April, according to industry players.
“We are expecting an adverse impact on sales from the recent hike,” Proton Edar Dealers Association Malaysia president Armin Baniaz Pahamin told StarBizWeek.
“Already, national cars have higher interest rates than non-national cars before the hike.”
This is traditionally the case because the credit risk in the national car segment is perceived to be higher than in the non-national car segment as the former tends to target the lower to middle-income earners.
OSK Research in its recent report on the sector noted that dealers had fully capitalised on the recent OPR rate hike in making their earlier sales pitches. “This caused a rush as buyers locked in their orders before the OPR was increased in early March,” the research outfit said.
Proton and Perodua car loan rates had been adjusted to 3.75% for loan tenures of five years and below, 3.9% for six to seven years and 4% for eight to nine-year loans, according to major car dealers. Previously, they ranged from 3.5% to 3.75%.
With the new rates, for example, a person looking to purchase a RM40,000 Perodua car with a five-year loan tenure (at the new rate of 3.75% per annum) will have to pay RM791, or RM8 more, per month.
This goes up to about RM20 more a month for a longer-term loans.
As for new non-national makes, a dealer with Kah Motor Co Sdn Bhd which distributes Honda cars, said hire-purchase rates for new non-national cars had been raised to 3.25% for loan tenures of five years and below, 3.4% for six to seven years and 3.5% for eight to nine-year loans.
Before, hire-purchase interest rates were in the range of 2.4% to 2.8%, he said.
“There is some impact on sales so far. We see some individuals holding back purchases,” the dealer added.

Siti dah boyo saman blum???

Posted by abu nu'man under

Type SMS during driving..

Posted by abu nu'man under
The bad habit based on Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS) is typing text message while they driving. Studies show that the collision risk for drivers who text messages while driving goes up 23 times over those who do not do so as text messaging takes the eyes off the road for too many seconds. For collisions in 2007, out-of-control driving contributed to 23% (1,318 out of 5,672 cases) of fatal accidents and 14% of overall accidents (3,674 out of 27,035 cases).


For Malaysians, don’t text messages and make a call while driving, otherwise you will get summons of RM300.

Exora advertising drive bags awards

Posted by abu nu'man under
PROTON Exora, Malaysia's first multi-purpose vehicle (MPV), has has been nominated for the prestigious advertising and marketing effectiveness award organised by the New York Festivals.


The Exora marketing campaign also won a Golden Dragon at the Promotions Marketing Awards of Asia and a Silver award at the Malaysian Effectiveness Awards.

Takziah buat keluarga Achik Spin

Posted by abu nu'man under
SEREMBAN, 18 April — Jenazah vokalis kumpulan Spin, Achik yang meninggal dunia setelah terbabit dalam kemalangan semalam selamat dikebumikan di Makam Tuan Haji Said di sini, kira-kira 1 petang ini.
Sebelum itu, jenazah Allahyarham Achik, 27, dituntut oleh ahli keluarga di bilik mayat Hospital Tuanku Ja”afar (HTJ) di sini setelah selesai bedah siasat.
Jenazah kemudian dimandi dan dikafankan di hospital itu dan dibawa dengan van jenazah ke rumah mertuanya di Taman Desa Ros, Ampangan di sini kira-kira pukul 11.30 pagi bagi membolehkan kaum keluarga dan kenalan terdekat memberi penghormatan terakhir.
Jenazah disembahyangkan di surau Taman Bukti, berhampiran Taman Desa Ros dan dibawa ke tanah perkuburan kira-kira 12 tengah hari.
Suasana sedih dan sepi menyelubungi rumah mertua Allahyarham yang dihadiri lebih 100 orang termasuk saudara mara dan penduduk kawasan berkenaan.
Antara artis yang hadir memberi penghormatan terakhir ialah Hattan, Siti Nordiana atau Nana, Tomok dan Lan Kristal.
Achik atau nama sebenarnya Abdillah Murad Md Shari yang popular dengan lagu “Janji Kita” terbunuh apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) yang dinaiki bersama sepupunya, Salihin Md Salleh, 29, terbabas lalu terbakar dan meletup di KM 14.7, Lebuh Raya Kajang-Seremban (Lekas) dekat sini kira-kira pukul 6.15 petang semalam.

Panaskan Enjin Sebelum Perjalanan

Posted by abu nu'man under
UNTUK menjaga agar kenderaan dapat digunakan dalam tempo yang panjang, pemandu disarankan jangan selalu melakukan pemecutan, pembrekan dan pembelokan dengan tiba-tiba kecuali dalam keadaan terdesak.
AMALAN hidupkan enjin kereta dan terus jalan adalah tidak baik. Sebaik-baiknya setelah enjin dihidupkan, biarkan dua atau tiga minit sebelum memulakan perjalanan. Ini penting bagi memastikan enjin dalam keadaan panas.
Ketika proses pemanasan, minyak pelincir akan dialirkan ke semua bahagian enjin. Jika enjin terus dibebani sebelum dipanaskan, ini bermakna enjin terpaksa bekerja ketika minyak belum sampai ke setiap bahagian yang perlu dilinciri.
Dengan itu, setiap bahagian yang bergeseran akan mengalami kehausan akibat geselan yang berat sehingga enjin akan lebih cepat rosak.
Enjin dikira sudah cukup panas apabila jarum suhu air pendingin naik sedikit. Proses pemanasan juga berlaku untuk sistem transmisi serta bahagian lain yang bergerak. Apabila sudah mula memandu, jangan terus memecut. Bergeraklah perlahan untuk beberapa ketika sebelum memecut.
Selain itu, enjin kereta juga tidak boleh dibebani secara kasar. Janganlah biarkan enjin bekerja pada sesuatu gear rendah dengan terlalu lama, contohnya gear tiga ketika mendaki bukit.
Amalan ‘tarik’ gear rendah yang lama untuk kuasa pecutan juga cara yang tidak sihat untuk kesihatan kereta. Jika dibiarkan dalam keadaan itu terlalu lama, selain daya enjinnya berkurangan, enjin juga akan terlalu panas. Enjin yang selalu berada dalam keadaan terlalu panas akan cepat rosak.
Enjin juga akan bekerja melebihi had maksimum putaran gandar dalam keadaan melahu atau pada waktu pemindahan gear ke posisi yang lebih rendah (contohnya, dari gear tiga ke gear dua) dilakukan pada waktu kenderaan masih bergerak dengan kelajuan tinggi atau ketika kenderaan sedang meluncur di atas jalan yang curam). Jadi, berjaga-jagalah.
Untuk menjaga agar kenderaan dapat digunakan dalam tempoh yang panjang juga, pemandu disarankan jangan selalu melakukan pemecutan, pembrekan dan pembelokan dengan tiba-tiba, kecuali dalam keadaan terdesak.
Selain itu, elakkan juga terlalu kerap menggunakan brek di atas jalan yang curam atau pada kelajuan tinggi untuk mengelakkan masalah sekatan wap. Elakkan juga memijak injak cekam apabila tidak diperlukan dan janganlah memindahkan gear secara kasar, tidak kira gear manual atau automatik.

Rules from Bill Gates

Posted by abu nu'man under
To anyone with kids of any age, here's some advice. Bill Gates recently gave a speech at a High School about 11 things they did not and will not learn in school. He talks about how feel-good, politically-correct teachings created a generation of kids with no concept of reality and how this concept set them up for failure in the real world. Love him or hate him, he sure hit the nail on the head with this.
Rule 1: Life is not fair - get used to it.
Rule 2: The world won't care about your self-esteem. The world will expect you to accomplish something BEFORE you feel good about yourself.
Rule 3: You will not make $60,000 a year right out of high school. You won't be a vice-president with a car phone until you earn both.
Rule 4: If you think your teacher is tough, wait till you get a boss.
Rule 5: Flipping burgers is not beneath your dignity. Your grandparents had a different word for burger flipping - they called it opportunity.
Rule 6: If you mess up, it's not your parent's fault, so don't whine about your mistakes, learn from them.
Rule 7: Before you were born, your parents weren't as boring as they now are. They got that way from paying your bills, cleaning your clothes and listening to you talk about how cool you thought you were. So before you save the rain forest from the parasites your parent's generation created, try delousing the closet in your own room.
Rule 8: Your school may have done away with winners and losers, but life HAS NOT. In some schools they have

abolished failing grades and they'll give you as MANY TIMES as you want to get the right answer. This does not bear the slightest resemblance to ANYTHING in real life.
Rule 9: Life is not divided into semesters. You don't get summers off and very few employers are interested in helping you FIND YOURSELF. Do that on your own time.

Rule 10: Television is NOT real life. In real life people actually have to leave the coffee shop and go to jobs.


Rule 11: Be nice to nerds. Chances are you'll end up working for one.

Proton Satria Neo R3 Lotus Racing Edition.

Posted by abu nu'man under
Proton Holdings Bhd will initially produce 25 units of its newly-launched Proton Satria Neo R3 Lotus Racing Edition.
Its managing director Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir said the national carmaker had so far received 11 bookings for the model.
"This car was specially designed to commemorate the Lotus Formula One racing team. We intend to do it in limited edition," he told reporters after the model was launched by Proton''s adviser Tun Dr Mahathir Mohamad here today.
"Initially we will produce 25 units in line with our 25-year anniversary celebrations," he said.
Syed Zainal Abidin said Proton would increase the volume of the Satria Neo R3 Lotus Racing edition if the model received good response.

The company, he said, also planned to exports the model to Singapore, Thailand, Indonesia and Australia.
Inspired by the spirit of Lotus Racing, the car is powered by Proton's race-proven 1.6-litre CamPro CPS engine, and re-tuned by R3 for more power and torque utilising its Engine Management System, performance camshafts, carbon fibre air-intake and titanium exhaust headers.
The Satria Neo R3 Lotus Racing Edition is currently available at RM115,000.
R3, which stands for "Race, Rally and Research, is Proton's motorsport division specialising in the research, development and production of race cars and performance parts.
Source: BERNAMA
Volkswagen AG and Volkswagen of America, Inc. are proud to announce that the Polo has been honored as the 2010 World Car of the Year. With 59 of the top automotive journalists from around the globe judging, the Polo surpassed a total of 29 other nominees. Announced this morning at the New York International Auto Show in New York City's Jacob Javits Center, the annual World Car of the Year awards recognize the year's most outstanding vehicles based on merit, value, safety, environmental impact, significance, and emotional appeal.

Ulang Tahun Pertama

Posted by abu nu'man under
15 April 2010 ini maka genaplah setahun umur exora dari tarikh pelancarannya pada 15 April 2009. Pelbagai pujian dan kutukan yg ditujukan termasuklah dari segi harga....jual 54K-75K pun kata mahal... dari segi powernye... hingga ade mulut-mulut jahat mengatakan 1.6L kurang power la... ye lah kalo letak 1.8 ker 2.0 ker karang harga dah cecah 80K-90K nanti, ada lagi orang kata.. apsal mahal nak mampus nih.... namun apa pun kate mereka ... sambutan terhadap Exora tetap memberangsangkan... apapun go Exora!!!
The test has been made at speed 30 km/h. Then why they doing at that speed are because the runway wasn’t long enough. Just waiting after the jump when another enough facility with be able to conduct tests at higher speeds in Malacca finish on this June. As for your info, the speed has been set at 35 km/h but because of the space constraint affected the run and only able to hit at 30 km/h hitting the trailer.
What another people opinion about this crash test(taken from several comment from other sources)?


# So we drive at 26km not at 110km, its make us $$%# or MIROS is @#@#$

Why not do it at 100km come on miros are we children.do it the right way so the people get the right message,

# The 4 star MyVAP thing was tested before this crash test. The certificate was handed over the Perodua on the day of this outdoor underrun crash test itself, so it wasn’t based on this crash test. The findings of the underrun crash test was only reported a few days later (hence this second story where we attended the press conference). I have no idea on how the MyVAP 4 stars were calculated, since MIROS has no facilities yet. Perhaps outsourced like Proton’s test in Spain. But apparently both the Exora and Alza have somehow managed 4 star MyVAP. I think consumers should not place too much importance on MyVAP ratings for now until they clarify what MyVAP is supposed to be.

# What I’m trying to point out is how silly it is to test a car crash at 30 km/h and rate it 4 star if it passes. I know they are still working on faster crash speed, and other aspect of crash, and the focus of this test is on the child occupant, but note that NCAP uses 64 km/h for its frontal test.

# there is much more to look into other than speed.setup of the car, the specific regulation would call for specific dummies, luggages, to ensure the test is carried out at the regulated weight with regulated speed.other than Head Injury Criteria, there is rib deflection, chest deflection, pelvic, leg, etc. many many items would be view to ensure the passenger and driver is okay.ECE regulation is mainly ensuring the car is up to the standard, and doesn’t provide any information about how safe the car is.

# They want support, earn it. We Malaysian are already supporting MIROS by allowing such agency to exist using tax funds, not the DG Prof Farhan grandfather money. In case you have forgotten, this is already 2010, not 1980 or 1990. A bit too late, but yet they are slow in what ever they’re doing,and if by using Alza at 30km to kick start their ‘awareness campaign’ it has started with a failure.

# According to MIROS, one of the reasons why they decided to conduct the test at 30 km/h was because the runway wasn’t long enough.

# i personally think that if want to test the vehicle underrun protection (not the car itself) why want to use brand new car? of cause i know p2 donate the car for publicity purpose but miros suppose to use the older car since i believe at that speed the damage to any car are almost the same (which make it hard to tell this car is better than that car at this speed). The test should save people in any vehicle be they in old dutsun or in brand new mercedes s-class. for example, if they use the old 1985 saga that they can buy around rm5000 only or just ask for the old car from proton or perodua since they have a lot of them under exchange program instead of brand new alza, and if the result revealed that the saga is safe because of the vehicle underrun protection than logically all vehicle better than saga will be safe too.

Sekadar berkongsi...

Posted by abu nu'man under
Bukan nak perlekeh... cume nak berkongsi...
KUALA LUMPUR, 6 April — Sudah sampai masa bagi kerajaan mengkaji semula konsesi tol lebuh raya dan ulititi, yang kenaikan tarif secara berkala membebankan, bagi mengelakkan peningkatan kos hidup secara berterusan selaras dengan matlamat Model Ekonomi Baru (MEB), kata seorang pakar ekonomi.
Azrul Azwar Ahmad Tajudin, ketua pakar ekonomi dari Bank Islam memberitahu, pihak berkuasa perlu melihat secara mendalam bagi mengkaji semula kandungan konsesi pengurusan lebuh raya dan pengeluar tenaga bebas (IPP) — dua kemudahan yang didakwa membebankan pengguna secara langsung.
Selain itu, beliau juga mengesyorkan agar kerajaan memperkenalkan gaji minimum, yang dipercayai boleh meningkatkan kadar pendapatan rakyat jelata selain boleh menarik pekerja-pekerja tempatan manakala permintaan pekerja asing dapat dikurangkan.
Kedua-dua syor itu, menurut beliau boleh menaikkan paras pendapatan sebenar seseorang pekerja selaras dengan matlamat MEB mahu menaikkan pendapatan rakyat negara kepada AS$15,000 (RM48,500) menjelang 2020.
Kira-kira 80 peratus tenaga kerja negara ini hanya berkelayakan sijil sekolah, di mana meletakkan mereka sebagai pekerja berpendapatan rendah.
“Oleh itu saya mencadangkan agar kerajaan mengkaji semula konsesi-konsesi lebuh raya dan IPP supaya rakyat tidak dibebankan dengan kenaikan berkala, setiap dua atau tiga tahun sekali.
“Apabila ada kenaikan, pengguna akan rasa peningkatan kos hidup dan mereka akan sangat berhati-hati untuk berbelanja,” kata Azrul Azwar lagi.
Tuntutan agar kerajaan mengkaji semula kandungan perjanjian konsesi bukan sesuatu yang baru kerana ia dikemukakan dari semasa ke semasa sejak lebih sedekad lalu.
Kerajaan terpaksa melayan permohonan kenaikan tol setiap tahun, walaupun ada yang dibuat setiap tiga tahun, syarat yang dibolehken dalam konsesi dengan 17 syarikat.
Mengikut perjanjian konsesi, pelarasan kadar tol dilakukan setiap tahun berdasarkan peratusan kenaikan dipersetujui dan kerajaan bertanggungjawab membayar perbezaan peningkatan itu sekiranya tiada kenaikan tol pada tahun tertentu dalam bentuk pampasan.
Akhir bulan lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata peringkat pertama kajian penstrukturan semula kadar tol lebuh raya telah selesai dan Unit Perancang Ekonomi (EPU) kini dalam proses perbincangan dengan pelbagai pihak di peringkat kerajaan serta syarikat konsesi lebuh raya berhubung perkara itu.
Kata Nor Mohamed, kerajaan sedang mencari kaedah terbaik bagi memastikan penstrukturan semula kadar tol itu tidak membebankan golongan berpendapatan rendah.
Azrul Azwar memberikan pandangan itu susulan pembentangan laporan pertama MEB oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Selasa lalu — yang dilihat sebagai asas kepada pembaharuan ekonomi dan menjadikan Malaysia sebuah negara maju menjelang 2020.
 

Red Bull hebat!!!

Posted by abu nu'man under


Pemandu Red Bull Racing, Sebastian Vettel (Jerman) menjulang trofi selepas memenangi Perlumbaan Grand Prix Formula Satu Malaysia Petronas 2010 di Litar Antarabangsa Sepang, hari ini. Rakan sepasukannya, Mark Webber (Australia) (kiri) meraih kedua sementara pelumba Mercedes GP Petronas, Nico Rosberg (Jerman) di tempat ketiga. - Foto AFP

SEPANG: Pemandu Red Bull Racing, Sebastian Vettel (Jerman) dan Mark Webber (Australia) meraih tempat pertama dan kedua pada yang diadakan di Litar Antarabangsa Sepang, hari ini.

Sementara pelumba Mercedes GP Petronas, Nico Rosberg (Jerman) meraih tempat ketiga. - BERNAMA

Umur sara wajib sektor awam 60 tahun?

Posted by abu nu'man under
KUALA LUMPUR, 5 April — Umur persaraan wajib kakitangan awam yang kini 58 tahun kemungkinan dilanjutkan dua tahun lagi jika menerima persetujuan kedua-dua pihak kerajaan dan kesatuan sekerja.


Jika adanya keputusan itu bermakna kerajaan pusat mengkaji semula soal itu buat kali ketiga dalam lima tahun lalu.

Difahamkan kerajaan sedang menghalusi perkara ini atas pertimbangan kewangan dan sosial termasuk melanjutkan peluang pekerjaan kepada kakitangan awam.

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Cuepacs, badan induk kesatuan sekerja awam sudah memulakan perbincangan ke arah itu awal tahun ini.

Kedua-dua pihak dijangka menyentuh isu yang sama pada pertemuan susulan mereka di Putrajaya, hari ini.

Saiz kakitangan awam di Malaysia adalah seramai 1.2 juta orang dengan hampir 40 peratus merupakan kaum pendidik.

“JPA dan Cuepacs sudah memulakan perbincangan menyentuh cadangan menaikkan umur persaraan wajib daripada 58 tahun kepada 60 tahun.

“Dan, sudah ada bayangan untuk dilanjutkan umur bersara wajib di pihak kerajan tetapi belum ada kata putus muktamad. Kami berharap akan ada perkembangan positif dalam pertemuan kali ini (hari ini),” kata sumber kepada The Malaysian Insider.

Cuepacs dikatakan tiada masalah jika umur persaraan sekarang dikaji semula.

Malah Cuepacs sendiri pernah mengemukakan memorandum agar umur persaraan dinaikkan menjadi 60 tahun sebagaimana diamalkan di beberapa negara asing.

Kerajaan menaikkan umur persaraan wajib ke paras semasa mulai Julai 2008.

Sumber juga memberitahu kerajaan kemungkinan bersetuju dengan idea dinaikkan had umur persaraan kerana ia boleh menjimatkan pembayaran wang gratuiti.

“Dari sudut itu saya yakin akan ada lampu hijau daripada kerajaan agar umur persaraan dikaji dan dinaikkan,” katanya

Baru-baru ini JPA mengeluarkan arahan bahawa mereka yang memutuskan untuk bersara secara pilihan tidak akan dibayar wang gratiuti sepenuhnya.

25 April Pilihan Raya P94

Posted by abu nu'man under

PUTRAJAYA, 2 April — Pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor, yang kosong sejak Khamis lalu dan bakal menyaksikan saingan sengit, akan berlangsung pada 25 April.
Penamaan calon akan diadakan pada 17 April.
Tarikh pilihan raya kecil ini yang pertama bagi Selangor sejak 8 Mac 2008 diumumkan oleh Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof selepas mempengerusikan mesyuarat panel sebentar tadi.
Pilihan raya kecil diadakan ekoran kematian penyandangnya Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad.

Discover the New Dell™ Inspiron™ 14 at PIKOM PC Fair 2010!
Beliau menewaskan Timbalan Presiden MIC Datuk G. Palanivel dengan perbezaan 198 undi.
Abdul Aziz berkata pilihan raya itu akan menggunakan Daftar Pemilih Induk (DPI) 2009 yang telah dikemas kini sehingga 26 Mac lalu.
Katanya, SPR juga menetapkan tarikh hari ini sebagai tarikh keluar writ manakala notis akan dikeluarkan pada Isnin ini.
“SPR telah dimaklumkan secara rasmi oleh Speaker Dewan Rakyat mengenai kekosongan itu pada 29 Mac lepas dan selepas meneliti notis pemakluman oleh Speaker Dewan Rakyat, SPR telah memutuskan bahawa kekosongan kerusi P.094 berkuat kuasa pada 26 Mac,” katanya.